Een inspirerend symposium met bijdragen van onder meer Mariëtte Lusse en Lenette Schuijt, markeerde onlangs het feit dat de SHZG en 28 gymnasia nu drie jaar onder begeleiding van de VU, bezig zijn met het actieonderzoek Kansengelijkheid op gymnasia.
Het programma van het symposium was rijk gevuld: Isminitha Waldring (VU) gaf een toelichting over de meest opvallende opbrengsten tot nu toe. Mariette Lusse (Hogeschool Rotterdam) gaf ons waardevolle inzichten én praktische handvatten om beter te kunnen samenwerken met ouders. Lenette Schuijt, auteur van Transklasse, sprak over de hobbels die met name ‘eerste generatie gymnasiasten’ kunnen tegenkomen als zij zich tussen verschillende sociale klassen bewegen én hoe we deze leerlingen beter kunnen ondersteunen. Daarnaast waren er workshops over belonging (thuisgevoel) van ouders (Noor Waardijk) en belonging van leerlingen (Rick Wolff).
Verschillende gymnasia vertelden over interventies op hun school waar zij enthousiast over zijn. Dat varieerde van een eigen huiswerkinstituut tot een conferentie voor basisscholen en van een wereldculturendag tot workshops ‘omgaan met discriminatie’. Ook hier veel diversiteit!
Het laatste woord op dit symposium was aan een vijftal leerlingen die de hele middag het programma mee hadden gevolgd. Een greep uit hun scherpe observaties en adviezen: spreek iemand met een migratieachtergrond niet aan als vertegenwoordiger van een hele groep en voer aan het begin van de eerste klas mentor-ouder-leerling gesprekken met álle leerlingen.
Heel fijn om met elkaar zo open, zelfkritisch én betrokken aan dit belangrijke thema te werken.