Actieonderzoek naar het vergroten van kansengelijkheid op categorale gymnasia
Aan het begin van het nieuwe academische jaar, 2021/2022, gaat bij de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit Amsterdam een actieonderzoek van start op een aantal zelfstandige gymnasia in Nederland. Dit actieonderzoek richt zich op leerlingen met een migratieachtergrond en leerlingen met een lagere sociaal-economische achtergrond.
Het idee van het onderzoek is om kansengelijkheid op gymnasia te vergroten door interventies te ontwikkelen op het gebied van instroom, voorkomen van afstroom/uitstroom en het vergroten van “thuis” gevoel (feelings of belonging) van alle leerlingen op zelfstandige gymnasia.
We zoeken op korte termijn twee onderzoeksassistenten die tot juni 2022 beschikbaar zijn voor ongeveer 14 uur per week. De werklast zal in sommige weken meer zijn en in andere weken minder. We zoeken studenten die met hun (pre)master bezig zijn.
Als onderzoeksassistent voer je een belangrijk deel van het actieonderzoek uit: namelijk het begeleiden van focusgroepgesprekken op de scholen en het trainen van docenten en leerlingen in een onderzoeksmethodiek die aansluit bij de specifieke situatie van die school.
Het gaat om een betaald assistentschap.
Mocht je interesse hebben in het thema ‘kansengelijkheid in het onderwijs’, en mocht je interesse hebben in je verder bekwamen in met name kwalitatieve onderzoeksmethoden in het veld, dan is dit een uitgelezen kans om in je (pre-)masterjaar ervaring op te doen met onderzoek.
Voor meer informatie kan je contact opnemen met Ismintha Waldring: i.e.waldring@vu.nl