Gymnasia in deze tijd
Het verhaal en de veranderambitie van de gymnasia
De maatschappij bevraagt de gymnasia en daagt ze uit. Het Nederlandse onderwijs blijkt onvoldoende in staat om gelijke kansen te creëren en maatschappelijke segregatie neemt eerder toe dan af. In dat licht wordt de positie van de zelfstandige gymnasia stevig ter discussie gesteld. De gymnasia willen een goed antwoord hebben op de dilemma’s van deze tijd en zo een waardevolle plek in het voortgezet onderwijs blijven vervullen. Wij zijn ervan overtuigd dat het gymnasium een prachtige vorm van onderwijs is waar cognitief sterke leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot nieuwsgierige, creatieve en betrokken volwassenen die een betekenisvolle rol kunnen spelen in de maatschappij. Een maatschappij die ook in de toekomst mensen met breed georiënteerde denkkracht en verbeeldingskracht nodig heeft.
Wij vinden evenwel dat de toegang tot dit onderwijs niet afhankelijk mag zijn van omstandigheden waar een leerling geen invloed op heeft zoals sociale of culturele achtergrond of sociaal-economische middelen. Gesprekken onderling en met vertegenwoordigers uit het onderwijsveld over deze uitdagingen en over onze positie hebben geleid tot de volgende formulering van onze identiteit, kracht en veranderambitie.
Wat zijn zelfstandige gymnasia?
Zelfstandige gymnasia zijn reguliere VO-scholen die intelligente en nieuwsgierige kinderen uit alle bevolkingsgroepen verwelkomen en ruimte en begeleiding bieden om zich intellectueel, persoonlijk en sociaal breed te ontwikkelen. Het is onze wens om leerlingen te laten leren voor het leven. We hebben een gemêleerde groep leerlingen in huis: allemaal leerlingen die VWO aankunnen, soms uitzonderlijk intelligent en ook een flinke groep leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.
Wat is de kracht van de zelfstandige gymnasia?
De zelfstandige gymnasia bieden een kleinschalige, veilige omgeving waar leren leuk én moeilijk mag zijn, met een uitgebreide ondersteuningsstructuur, een breed georiënteerd curriculum en klassieke talen als bron van inspiratie en taalbegrip. Op de gymnasia worden tal van buitenschoolse activiteiten georganiseerd, zodat leerlingen veel verschillende mogelijkheden hebben om hun interesses te ontdekken en hun talenten breed te ontwikkelen. Bijvoorbeeld in een toneelvereniging, klimaatclub, GSA, debatclub, goede doelenverenging, big band, filmclub, creatief atelier, roboticateam of schoolkoor.
Hoe willen de gymnasia zich ontwikkelen?
De gymnasia hebben de ambitie om opener te worden door toegankelijker en inclusiever te zijn voor een meer diverse groep leerlingen, financiële drempels weg te nemen en een sterkere verbinding te leggen met de samenleving. Alle gymnasia zetten zich actief in voor deze ambitie en maken hierin eigen keuzes, passend bij de schoolcontext. Veelal wordt daarbij ook ingezet op één of meerdere van onderstaande activiteiten:
- Deelname aan het actieonderzoek Kansengelijkheid dat de SHZG samen met de VU organiseert
- Beperking van de ouderbijdrage
- Deelname aan een leernetwerk Burgerschap
- Toelaten leerlingen met een H/V advies
- Aanbieden van een talentklas of spitsklas
- Actieve werving van collega’s met een multiculturele achtergrond
- Zij-instroomroute voor leerlingen die in klas drie willen instromen
- Deelname aan ‘De Transformatieve School’
.